Daikin і його батьківщина Японія можуть навчити світ справжнім екологічним інноваціям

Daikin і його батьківщина Японія можуть навчити світ справжнім екологічним інноваціям

Історія боротьби з суворими природними умовами виховала у японців неабияку винахідливість.

Перехідний прокатедральний собор англіканської єпархії новозеландського Christchurch, спроектований відомим японським архітектором Shigeru Ban із паперових та картонних трубок, був зведений в Новій Зеландії після землетрусу 2011 року, що зруйнував первинну будівлю церкви. Труби стали фірмовим будівельним матеріалом Shigeru Ban задовго до того, як екологічність стала модним словом. Фото: Shigeru Ban Architects. © Stephen Goodenough.

На відміну від філософії Kaizen, що прагне до постійного підвищення ефективності, найсильніший потенціал Японії в якості моделі для майбутнього полягає в її винахідливості у співіснуванні з суворими природними умовами, мінімізуючи водночас шкоду навколишньому середовищу від людського втручання.

Ця винахідливість є результатом довгої історії боротьби Японії з надзвичайно несприятливими природніми умовами. Подібно до того, як особисті труднощі зміцнюють характер, загальна недосконалість і недовершеність цивілізації підштовхують її до підвищення власної кмітливості протягом століть.

Наприклад, Японія постійно страждає від стихійних лих, особливо від частих землетрусів, що започаткувало матеріалознавство та інновації.

У своїй програмній промові на щорічному Франко-Японському діловому саміті в Токіо в листопаді поточного року, Shigeru Ban, видатний японський архітектор та лауреат Прітцкерівської премії з архітектури 2014 року, продемонстрував, як він створював аварійні укриття з водонепроникних, негорючих перероблених паперових труб у цілій низці випадків, включаючи наслідки геноциду в Руанді 1994 року та землетрус у Кобе в Японії 1995 року.

Легка і зручна для складання на місці та екологічно чиста трубка з переробленого паперу стала його фірмовим будівельним матеріалом задовго до того, як екологічність стала модним словом. У своїй промові Shigeru Ban протиставив трубки бетону, який, на його думку, непридатний для переробки.

Ще одним природним недоліком Японії є дефіцит природних ресурсів.

Daikin heat pump at a house in Leipzig, Germany.jpgAshwani Gupta, головний операційний директор компанії Nissan Motor, у своїй презентації ‘Японія як модель для майбутнього: які знання можуть бути актуальними для світу’ на саміті зазначив, саме яким чином дефіцит ресурсів у країні сприяв екологічній свідомості. Фахівець підкреслив, що японці усвідомлюють необхідність збереження обмежених природніх ресурсів всюди де це можливо.

Наприклад, величезна кількість міні-маркетів в Японії протягом 50 років удосконалювали свої ланцюжки постачань продукції з метою скорочення харчових відходів від початку і до кінця. Харчові відходи в Японії на людину значно нижчі (64 кг), ніж у Німеччині (75 кг) і у Франції (85 кг).

Тепловий насос розробки Daikin у будинку в німецькому місті Leipzig: стрімке зростання цін на газ і зростання екологічних проблем спричинили перехід попиту від звичайних бойлерів до технології електричних теплових насосів. © dpa/AP

Але критики сперечаються, що Японія давно вже втратила свій магічний шарм. Де сьогоднішній еквівалент Walkman від Sony, який вперше надійшов у продаж у 1979 році? Нарікання на згасаючу зірку інновацій Made-in-Japan чути наразі в Японії все частіше.

Насправді японська технологія залишається цілком конкурентоспроможною в сфері сталого розвитку, хоча й менш привертає увагу.

Одним із таких прикладів є водогрійні бойлери. Стрімке зростання цін на газ цього року та зростання екологічних проблем в Європі спричинили перехід попиту від звичайних бойлерів, що викидають вуглекислий газ в атмосферу, до більш енергоефективної технології електричних теплових насосів японських виробників, таких як Daikin Industries. У зв’язку з тим, що питання охорони навколишнього середовища є пріоритетом для урядів, Велика Британія має намір розпочати заборону на встановлення газових бойлерів у новозведених будинках, починаючи з 2025 року.

Бойлери, хоча й не такі ефектні як Walkman, демонструють, що інновації Made-in-Japan живі й здорові. Проте, безсумнівно, можна зробити більше для прискорення інновацій.

У своєму останньому Глобальному Індексі Інновацій Global Innovation Index, Всесвітня Організація Інтелектуальної Власності World Intellectual Property Organization поставила Японію на 13 місце, що на 9 місць нижче у порівнянні з показником 2007 року (4 місце), коли рейтинг було започатковано.

Тому було абсолютно доцільно присвятити денну сесію під назвою ‘Нація інновацій і технологій’ на Франко-Японському діловому саміті обговоренню обмежень Японії з точки зору невідповідності між сирою формою інновацій та кінцевою комерціалізацією.

Masahiro Hara invented the QR code.jpegУчасники дискусії Virginie Cavalli, виконавчий директор Air Liquide Japan, і Masahiro Hara, який винайшов QR-код підчас роботи інженером у дочірній компанії японського виробника автомобільних запчастин Denso, обоє підкреслили розрив зв’язку в Японії між академічними лабораторіями та розробкою практичних варіантів для використання.

Masahiro Hara винайшов QR-код. © Business Wire/AP

“Інновації нажаль ізольовані”, зазначив Cavalli. “І залишаються в лабораторії, якщо недовершені”.

У цьому спостереженні коротко пояснюється, чому Японія втратила частину своєї інноваційної переваги в 21 столітті. Глобалізація та постійне прискорення технологічної еволюції вимагають високого ступеня інтеграції, масштабування та гнучкості для досягнення успіху.

На жаль, японська культурна ДНК вказує на протилежне. Культура вузько визначених команд породжує відокремленість, віддаляючи дослідження та розробки від маркетингу. Увага до точності та деталей вимагає нескінченних налаштувань і тривалого процесу прийняття рішень.

Ці сильні сторони, що перетворилися на слабкі, є саме тими рисами, про які японські менеджери повинні все більше пам’ятати, коли вони прагнуть розкрити повний потенціал національних інновацій.

Враховуючи кліматичну кризу та сучасну геополітичну нестабільність, світ як ніколи потребує винахідливості, яка є екологічно консервативною та стійкою до катастроф. Недооцінені інновації Японії в цій сфері справді можуть стати відповідними уроками для світу, що можуть зробити країну моделлю для майбутнього, згідно з назвою останнього саміту.

Jerome Chouchan, президент Французької Торгівельно-Промислової Палати в Японії, що є організатором саміту, наголосив, що обрав відповідну назву заходу, адже втомився спостерігати як Японія сама себе лупцює.

32-річний житель Токіо, який очолює переважну більшість операцій шоколатьє Godiva в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні, прагне знову позиціонувати Японію як поточну і майбутню мрію, а не колишню.

Враховуючи економічну стагнацію Японії протягом останніх трьох десятиліть, самоприниження залишається явно модним, особливо серед місцевої еліти. Сучасні керівники доволі часто стикаються зі своєю японською спадщиною.

“Пройшли ті часи, коли у нас не було потреби пояснювати перевагу японської моделі у себе в країні та за кордоном – економічна доблесть нації була достатнім доказом”, нарікає нещодавно виконавчий директор глобалізованої японської компанії. “Але враховуючи, що позиції Японії у світі давно затьмарені Китаєм, що забезпечує нам довіру?”

Але пораженство не є ані корисним, ані продуктивним. Можливо, варто трохи повчитися у французів, які сміливо натякають, що вони винайшли ‘культуру як таку’ і шляхетно експортували її до решти світу?

Коли мова йде про стійкі екологічні інновації, Японія може однозначно запропонувати модель для майбутнього. Відновлена впевненість стане своєрідним символом для країни Сонця, що сходить!

Джерело: ASIA NIKKEI> / Переклад: ЛІКОНД

Отримайте інформаційну підтримку
офіційного дистриб'ютора Daikin в Україні

Знайдіть дилера Daikin в вашому регіоні, отримайте умови продажу, сервісу та обслуговування

Завантажте актуальні каталоги обладнання Daikin та Hoval