ЯПОНІЯ: У першій половині 2025 року природне явище Ла-Нінья – нерегулярне повторюване підняття надзвичайно холодної води на поверхню океану – принесло постійні опади в тропічні та субтропічні регіони, включаючи Південно-Східну Азію, Індію та Центральну Америку, що дещо затримало початок літа.
В результаті, продажі побутових кондиціонерів (RAC) були низькими протягом пікового сезону продажів, а світовий попит на ці системи зріс лише на 2,6% у річному обчисленні. Незважаючи на загальне уповільнення, ринки, що розвиваються – Африка та Близький Схід – спостерігали значне зростання попиту на побутові кондиціонери. Китай також продемонстрував впевнений зріст. Навіть на розвиненому японському ринку надзвичайно спекотна погода та державні субсидії на високопродуктивні побутові системи сприяли потужному зростанню. Крім того, спека, що поширилася в деяких частинах Європи та Південно-Східної Азії з кінця червня, підвищила очікування щодо помірного відновлення ринку в другій половині року.
Попит на напівпромислові кондиціонери (PAC) та системи із змінною витратою холодоагенту (VRF) також дещо зріс у річному обчисленні за той самий період через економічний спад та інші фактори.
Наразі світова галузь кондиціювання повітря стикається з низкою викликів на тлі геополітичних та економічних змін. Торговельний протекціонізм, особливо у Сполучених Штатах, з подальшим підвищенням тарифів відчутно ускладнює підтримку прибутковості для виробників. Військові конфлікти в різних регіонах призвели до збільшення витрат на національну оборону, чинячи тиск на державні бюджети та призводячи до скорочення субсидій на енергоефективну та екологічно чисту продукцію, як то високо-енергоефективні системи кондиціювання повітря. Крім того, постійна нестабільність навколо Суецького каналу змусила багато судноплавних компаній змінити маршрути, що призвело до затримок поставок з Азії до Європи.
Що стосується безпосередньо кліматичної продукції, на ринок виходить все більше моделей з холодоагентами з низьким показником Потенціалу Глобального Потепління GWP та функціональними можливостями Інтернету речей IoT. Недорогі кондиціонери від китайських брендів, що підкріплені великомасштабним виробництвом, захоплюють численні ринки та змінюють конкурентну динаміку. Щодо продажів, онлайн-канали продовжують розширюватися, тоді як рекламні заходи з використанням платформ соціальних мереж стають дедалі помітнішими.
Японія
Ранній початок спекотної погоди по всій країні дав помітний поштовх ринку побутових кондиціонерів в Японії в першій половині 2025 року. Згідно з даними Японської Асоціації Виробників Холодильного Обладнання та Кондиціонерів JRAIA, внутрішні поставки побутових систем досягли близько 5,5 мільйона одиниць, що становить приблизно 6,3% зростання в річному обчисленні. Поставки зростали три місяці поспіль з квітня по червень, причому квітень встановив місячний рекорд, тоді як травень посів друге місце.
У вартісному виразі поставки побутових кондиціонерів з квітня по червень зросли на 13,3% порівняно з аналогічним періодом 2024 року, досягнувши позначки ¥315,3 млрд. або близько $2,11 млрд. – найвищого показника з 2000 року, згідно з даними Японської Асоціації Виробників Електротехніки JEMA.
Нові установки в холодніших регіонах, де кондиціювання повітря раніше було не потрібним, а також додаткові блоки на кухнях, що нагріваються підчас приготування їжі, підвищили попит на побутові системи. З огляду на ще сильнішу спеку з липня, у поєднанні з державними субсидіями та високим попитом на заміну обладнання, поставки можуть сягнути 10 мільйонів одиниць за весь рік.
У цьому контексті, кондиціонер, що колись вважався розкішшю, став щоденною необхідністю для подолання екстремальної спеки. Ця тенденція підвищила попит споживачів на енергоефективні побутові моделі та прискорила розвиток технологій, що допомагають зменшити викиди парникових газів. В останніх побутових моделях акцент робиться на суворіших стандартах енергозбереження, передбачуваних річних витратах на електроенергію та зменшенні впливу на навколишнє середовище. Високоефективні інверторні моделі набирають популярності завдяки своїй довготерміновій економічній ефективності. Урядові та муніципальні програми субсидування також обмежуються моделями з високою енергоефективністю, що робить енергозберігаючі побутові кондиціонери ключовим напрямком ринку. Тим часом бюджетні моделі вартістю до ¥100,000 або близько $680 особливо популярні серед молодих споживачів завдяки своїй доступності та простоті інсталяції.
Інші помітні функції побутових систем включають технології Інтернету речей та штучного інтелекту. Перехід від традиційних пультів дистанційного керування до інтелектуальних пристроїв прискорюється.
Нещодавно відбулося кілька злиттів та поглинань за участю японських компаній. 28 травня 2025 року Fujitsu General стала об’єктом успішної тендерної пропозиції від Paloma Rheem Holdings і, як очікується, до кінця серпня 2025 року стане дочірньою компанією, що повністю їй належатиме. Johnson Controls–Hitachi Air Conditioning стала компанією Bosch Group 1 серпня після завершення компанією Bosch придбання кліматичного бізнесу Johnson Controls для житлових та легких комерційних приміщень.
Китай
Компанія All View Cloud (AVC) повідомила, що в першій половині 2025 року продажі побутових кондиціонерів у Китаї досягли 38,454 мільйона одиниць, що на 15,6% більше, ніж минулого року, а загальний дохід склав RMB126,25 млрд. або близько $17,53 млрд, що є 12,4% підвищенням. Онлайн-продажі перевищили 23,08 мільйона одиниць, що на 17,9% більше, тоді як офлайн-продажі сягнули 15,37 мільйона систем – еквівалент 12,4% зростанню.
Це зростання зумовлене головним чином рекламною кампанією ‘618’ в середині року та державними програмами субсидування ‘trade-in’, спрямованими на заохочення заміни старих, менш ефективних побутових кондиціонерів на новіші, енергоефективніші моделі. Однак раннє призупинення національної політики субсидування в червні через її надмірність призвело до нижчих, ніж очікувалося, роздрібних показників. До кінця червня агресивне передсезонне закупівельне навантаження призвело до накопичення складських запасів, що створило тиск як на заводи, так і на канали продажу. Запаси на заводах зросли на 2,8% у річному обчисленні до 22,32 млн. одиниць, тоді як запаси в каналах продажу збільшилися на 5,1% до позначки 31,81 млн. систем. З середини червня сильна спека дещо допомогла стимулювати попит і частково послабити тиск на складські запаси. Тим не менш, очікується, що загальний ринок має пом’якшитись у другій половині року.
Щодо виробництва, з початку року виробники нарощують свою активність для задоволення високого закордонного попиту і зафіксувати витрати на тлі зростання цін на мідь. На внутрішньому ринку високий попит, підкріплений державними субсидіями, збільшив поставки та заохотив партнерів по каналах продажу. Однак дострокове припинення політики субсидування, а також зростання рівня запасів і невизначеність експорту через побоювання щодо тарифів США, призвели до уповільнення зростання виробництва до червня.
У першій половині 2025 року жорстка цінова конкуренція, особливо в Інтернеті, спричинила значне падіння середніх цін у галузі. Наприклад, підлогові побутові блоки вартістю нижче RMB5500 або близько $760 становили 51% онлайн-продажів, що на 4% більше, ніж минулого року. Ексклюзивні бренди для онлайн продажу, на зважаючи на конкурентні ціни, все ще мають обмежений вплив в офлайні, а також стикаються з сильною конкуренцією в цифрових каналах.
За даними митної служби Китаю, експорт китайських побутових кондиціонерів досяг 56,56 мільйона одиниць у першій половині 2025 року, що на 7,5% більше, ніж минулого року. Однак зростання сповільнилося у травні та червні через раннє розміщення замовлень, виникнення тарифного впливу та високий базовий показник у річному обчисленні. В майбутньому очікується, що зарубіжні ринки, такі як Близький Схід, Латинська Америка та Південно-Східна Азія, зосередяться на використанні існуючих запасів, а експорт, як прогнозується, скоротиться у другій половині року.
Нові національні стандарти для побутових кондиціонерів запровадили мінімальний річний коефіцієнт продуктивності APF як показник енергоефективності, що прискорило технологічну модернізацію в галузі. Компанії впровадили технології на основі штучного інтелекту для підвищення енергоефективності. В результаті продажі найкращих енергоефективних та інтелектуальних інверторних побутових моделей значно зросли, незважаючи на роздрібні ціни, які в три-п’ять разів вищі, ніж у звичайних систем.
Європа
Цього року температура в більшій частині Європи залишалася відносно прохолодною до середини червня. Крім того, млява економічна ситуація послабила настрої споживачів, тоді як збільшення витрат на оборону через збройні конфлікти в сусідніх регіонах поступово зменшило доступність фінансування екологічної політики, яка підтримує енергоефективні кондиціонери. До того ж, нещодавні інтенсивні хвилі спеки в Південній та Центральній Європі викликали дебати щодо впровадження кондиціонерів у громадських місцях, що підкреслило суперечність між захистом людського життя та збереженням навколишнього середовища. В результаті зростання європейського ринку побутових кондиціонерів сповільнилося до 3% у першій половині 2025 року, порівняно з показником за весь 2024 рік. У європейському побутовому сегменті попит все більше зміщується в бік недорогих китайських продуктів, особливо в Південній Європі.
Тим часом, європейський ринок напівпромислових моделей та систем VRF продемонстрував 5% зростання у річному обчисленні. Як в напівпромисловому сегменті, так і на ринку VRF слабкі економічні умови призвели до підвищення попиту на проекти заміни обладнання, що наразі становить від 60 до 70% від загального обсягу, перевищуючи попит на нові інсталяції.
В Європі близько 90% побутових та напівпромислових кондиціонерів вже перейшли на холодоагент R32. Однак у сегменті VRF робоча оідина R410A залишається домінуючим вибором, хоча спостерігається поступовий перехід на R32, починаючи з моделей mini-VRF.
Після впровадження пропану (R290) у системах теплових насосів типу повітря-вода, деякі виробники також почали впроваджувати R290 у спліт-системах. Оскільки холодоагент R290 класифікується як легкозаймистий холодоагент (категорія A3), кондиціонери, що його використовують, потребують передових технологій протягом усього життєвого циклу продукту. При використанні R290 необхідно враховувати певні безпекові виклики.
Джерело: E-JARN
/
Переклад: ЛІКОНД