Огляд Європейського ринку холодильного обладнання 2022 року

Огляд Європейського ринку холодильного обладнання 2022 року

За оцінками видання JARN, європейський ринок комерційного холодильного обладнання в 2022 році скоротився приблизно на 3,8% в середньому по всіх регіонах.

Попит на холодильне обладнання в готелях, рестораціях і кав’ярнях, а також у роздрібній торгівлі продуктами харчування суттєво просів у 2020 році, а потім значно відновився у 2021 році. Восени 2021 року зростання ринку почало сповільнюватися, оскільки багато інвесторів стали більш обережними. Європейський ринок холодильного ланцюга, що недавно відновив свою життєву силу, зіткнувся з новими викликами у 2022 році через екологічну та енергетичну кризи, а також збройну агресію росії проти України. Стрімке зростання цін на енергоносії та зростання вартості холодильних установок лягли важким тягарем на європейську харчову промисловість, що продемонструвала значне уповільнення розвитку у 2022 році. Ціни на сировину також різко зросли, що призвело до скорочення інвестицій в нове холодильне обладнання для мереж торгівлі харчовими продуктами. Разом з стрімким зростанням цін на енергоносії та зростанням вартості холодильних установок уся галузь холодильного ланцюга зазнає наразі значних змін.

Усі ці фактори вплинули на ринок холодильного обладнання, що використовується мережами роздрібної торгівлі продовольчими товарами, які в свою чергу зменшили свої інвестиції в нові рішення. Холодильні вітрини і шафи є основним типом комерційного холодильного обладнання, і низький попит на ці системи призвів до зниження бізнес показників деяких виробників.

1.jpgЗгідно з базою даних видання JARN, ринок холодильних вітрин і шаф зазнав невеликого однозначного зниження. На сегмент холодильних вітрин і шаф припадає найбільша частка комерційного холодильного обладнання, приблизно до 40%. На основних європейських ринках у 2022 році холодильні вітрини і шафи, як правило, використовувалися більше для невеликих проектів.

Тоді як туристична галузь відновила свою активність, сегмент готелів, ресторацій і кав’ярень також оговтався і продемонстрував певний зростання попиту на холодильне обладнання.

На початку пандемії у 2020 році попит на заморожені продукти різко зріс. Проте, до 2022 року сегмент заморожених продуктів дещо насичився, тоді як потреба в холодному зберіганні ліків зростала. Потенційний ринок холодильних технологій для нехарчового застосування постійно зростав.

Сервісне обслуговування холодильного обладнання стало стабільним джерелом доходу. Багато виробників встановили довготермінові відносини з клієнтами, пропонуючи контракти на післяпродажне технічне обслуговування для забезпечення постійного потоку прибутку.

У 2022 році глобальне постачання електронних компонентів було обмеженим, що в свою чергу гальмувало виробництво деякого холодильного обладнання. Деякі бренди навіть відчували дефіцит моделей. У першому півріччі ринок був млявим, тоді як в другому поставки комплектуючих дещо активізувалися.

Тенденції холодоагентів

Європейська холодильна галузь стикається з викликами, зокрема переглядом Регламенту щодо флюоровмісних (F) газів, нової Директиви з Екодизайну для регулювання екологічної продукції, Директиви з Енергетичної Ефективності Будівель та Директиви з Енергоефективності.

Європейська Унія активно просуває імплементацію Паризької угоди, і поетапне скорочення флюоровмісних (F) газів набирає обертів. Природні холодоагенти, такі як CO2, пропан (R290) і аміак (NH3), є ключовим напрямком холодильної промисловості, що поступово припиняє використання флюоровмісних (F) газів, але швидше, ніж сектор кондиціювання повітря.

Холодоагенти з високим показником Потенціалу Глобального Потепління GWP використовуються в холодильному та морозильному обладнанні протягом багатьох років. Витік холодоагенту часто траплявся в холодильному та морозильному обладнанні, особливо в холодильних вітринах і шафах типу спліт. Кілька країн розробили обмежувальні стандарти щодо витоку холодоагенту.

Європа активно просуває природні холодоагенти для заміни існуючих робочих рідин R404A та R134a. Все більше супермаркетів і гіпермаркетів використовують CO2/NH3 в якості холодоагентів у своїх холодильних вітринах і шафах. У невеликих супермаркетах і магазинах в холодильних вітринах і шафах типу спліт зазвичай використовується CO2, тоді як у моноблокових холодильних вітринах і шафах переважно використовується R290.

Європа забезпечує більше стимулів для використання природних холодоагентів, ніж Азія, а європейські країни, такі як Німеччина, Нідерланди та Бельгія, навіть пропонують субсидії на обладнання, що використовує природні холодоагенти. Субсидії різняться від однієї країни до іншої, деякі надаються на національному рівні, а інші надаються місцевими органами влади.

Заміна холодоагенту не тільки спричинила ринкові проблеми, але й також активізувала ринок.

Директива про Екологічний Дизайн

Європейська Зелена Угода та План Відновлення Європейської Унії заклали міцну основу для розбудови стійких європейських холодильних ланцюгів.

В Європі система квот на флюоровмісні (F) гази прискорила впровадження холодоагентів з нижчим показником Потенціалу Глобального Потепління GWP. Ця політика також підвищила екологічну обізнаність власників бізнесу та споживачів. Супермаркети, магазини та заклади громадського харчування активно вимагають холодоагентів з низьким показником GWP підчас вибору свого холодильного обладнання. Крім того, Європейська Унія імплементувала Директиву про Екологічний Дизайн з метою заохочення використання енергозберігаючої продукції. 1 березня 2021 року набули чинності Регламенти Екологічного Дизайну (2019/2024) та Енергетичного Маркування (2019/2018) для всієї продукції Європейської Комісії в Лоті 12: комерційне холодильне обладнання для демонстрації та продажу свіжих і заморожених продуктів у ринкових секторах Широкомасштабної роздрібної торгівлі, Готелях, рестораціях і кав’ярнях, а також Харчових продуктів і напоїв.

Директива про Екологічний Дизайн для екологічно чистої продукції ESPR замінить чинну Директиву про Екологічний Дизайн (2009/125/EC), впроваджуючи більше критеріїв екологічного дизайну для ширшого спектру продукції. Нова Директива має на меті зробити стійку екологічну продукцію нормою на ринку Європейської Унії.

Регламент Європейської Унії 2015/1095, що встановлює вимоги до екологічного дизайну для професійних холодильних вітрин і шаф для зберігання продукції, камер швидкого замороження, конденсаційних установок і технологічних холодильних машин, переглядався протягом першого кварталу 2021 року.

2.jpgРегламент Європейської Унії № 327/2011, що встановлює вимоги до екологічного дизайну для вентиляторів, що приводяться в дію двигунами з електричною вхідною потужністю від 125 до 500 кВт, було переписано та розширено в новому проекті та оприлюднено у 2021 році.

Особливості ринку

Основними ринками в Європі є Німеччина, Франція, Великобританія, Італія та Іспанія, кожен з яких має свої унікальні характеристики. Наприклад, ринок Німеччини відомий високими стандартами якості, тоді як регіон Південної Європи має високі вимоги до співвідношення ціни та якості.

Як і в інших регіонах, міні-маркети швидко поширювалися, супермаркети середнього розміру дещо зросли, а кількість великих супермаркетів зменшилася. Зіткнувшись із складними умовами ведення бізнесу, навіть світові лідери роздрібної торгівлі шукали нових можливостей, відкриваючи більше магазинів у густонаселених міських районах.

Соціальна структура та міське населення значно відрізняються від однієї європейської країни до іншої, що призводить до різних структур роздрібної торгівлі продуктами харчування в різних країнах. Тому ринок холодильного обладнання має відповідним чином коригуватися.

Сектор роздрібної торгівлі в Європі поступово стає більш концентрованим завдяки злиттям і поглинанням компаній. В останні роки ІТ-революція сприяла розвитку електронної комерції, викликавши багато змін у європейському секторі роздрібної торгівлі.

Ринки розвинених країн Європи почали скорочуватися через старіння населення різною мірою. Через значне скорочення населення більшість із 27 країн Європейської Унії матимуть нижчі потенційні темпи зростання, а деякі ринки скоротяться.

Особливості продукції

Холодильні вітрини і шафи складають найбільшу частку комерційного холодильного обладнання, сегмент, у якому конкуренція посилюється.

Екологічний дизайн вимагає не тільки енергоефективності, але й створює інші проблеми. Застосування інверторних технологій у холодильній техніці є важливою тенденцією, яку слід відслідковувати. Галузь холодильного обладнання відрізняється від галузі кондиціювання повітря, оскільки ринкове проникнення інверторної технології в холодильному секторі все ще на низькому рівні, тоді як клієнти понад усе цінують надійність і якість обслуговування. Оскільки витрати на електроенергію в Європі постійно зростають, інверторне енергозберігаюче обладнання стає все більш популярним.

Клієнти мають легкий доступ до харчових продуктів, що демонструються в відкритих холодильних вітринах і шафах. Вони споживають більше енергії, ніж холодильні вітрини і шафи з дверцятами. Енергоспоживання відкритих холодильних вітрин і шаф стане серйозною проблемою в майбутньому, до того ж вони надзвичайно популярні на європейському ринку. Однак деякі великі ринки, такі як Франція, все частіше почали застосовувати холодильні вітрини і шафи з дверцятами.

Європейська промисловість холодильного ланцюга є завершеною, оскільки Європа може похвалитися чудовими постачальниками обладнання, включаючи багатьох виробників компресорів і ключових компонентів, таких як Bitzer, Danfoss, GEA, Frascold, Dorin тощо, а також багатьох виробників контролерів і кількох азіатських продуцентів, таких як Panasonic, що експортує конденсаторні установки на CO2 до Європи.

Перехід на природні холодоагенти відкриває величезні бізнес можливості для виробників системних компонентів, включаючи тих, хто виробляє напівгерметичні поршневі та інші типи компресорів, що використовують природні холодоагенти.

У Німеччині, Бельгії, Нідерландах та інших країнах Північної Європи ринкова частка холодильного обладнання на холодоагенті CO2 вище, ніж на півдні. У теплих регіонах на півдні багато мереж супермаркетів і магазинів використовують гідрофторолефінові, такі як R448A та R449A.

Бренди холодильних вітринах і шафах

Провідними постачальниками холодильних вітринах і шафах є Carrier та італійські бренди Epta та Arneg. Ці три компанії складають близько 30% загального ринку, пропонуючи широкий асортимент холодильних вітринах і шафах для магазинів, супермаркетів і гіпермаркетів. Основною продукцією австрійського виробника AHT, що належить Daikin, є моноблокові холодильні вітрини і шафи. Багато малих і середніх виробників холодильних вітрин і шаф існують у Польщі, Туреччині та інших країнах.

Carrier і Epta домінують на ринку з абсолютними перевагами. Відомий бренд Carrier має глибокий вплив у Європі. Визнання на ринку отримав і чудовий італійський бренд Epta.

Продукція Viessmann заслужила хорошу репутацію на місцевому ринку. Після передачі свого бізнесу теплових насосів компанії Carrier, виробник Viessmann нещодавно оголосив про створення спільного підприємства з Epta для свого холодильного бізнесу.

Продуцент AHT вже займає половину ринку моноблокових холодильних вітрин і шаф. Компанія Daikin розширила лінійку продукції, виробляючи та продаючи холодильні вітрини і шафи типу спліт в Європі з добре розвиненою мережею обслуговування, а також рекламує свої напів-моноблокові холодильні вітрини і шафи для супермаркетів середнього розміру.

Промисловий холод

Промислове холодильне обладнання зазвичай використовується для масштабних проектів; підрядники часто безпосередньо укладають контракти на великомасштабні установки, що використовують аміак, такі як гвинтові холодильні машини. Схоже, що пандемія не вплинула на цю галузь, і рік за роком вона відносно стабільно зростає. На ринку домінують декілька гігантів, але мало нових учасників.

Такі важковаговики, як GEA, лідирують у секторі промислового холодильного обладнання з точки зору частки ринку з швидшим загальним зростанням. Johnson Controls (JCI) і Mayekawa здобувають все більше визнання на ринку Європи. Декілька великих азіатських виробників компресорів і систем намагаються зайти в сегмент промислового охолодження в Європі. Однак їхні частки ринку залишаються низькими, оскільки їм доводиться долати багато проблем підчас створення специфікацій продукції та систем обслуговування.

Холодильний транспорт

Світовий попит на міжнародні контейнерні та наземні перевезення дещо зріс з послабленням пандемії.

Ринок холодильного обладнання наземного транспорту втричі перевищує ринок морського транспорту. Виробники Carrier і Thermo King домінують на європейському ринку. Linde та Zanotti, що належить Daikin, також є важливими гравцями. Багато компаній впроваджують рішення, що використовують передові технології для підключення свого холодильного ланцюга через хмару та забезпечують моніторинг в реальному часі та нагляд за всім автоматичним процесом переміщення вантажу для забезпечення повного холодильного ланцюга.

Холодильні камери

Попит на холодильні камери зріс більш ніж на 10%. У зв’язку з незмінною популярністю електронної комерції в Європі частка холодильних камер для електронної комерції на ринку зростає, але це не означає, що кількість фізичних магазинів зменшиться. Багато виробників почали розробляти холодильні склади, і кілька новачків приєдналися до конкуренції.

Використання природних холодоагентів швидко зростає в Європі. Холодильні камери, що використовуються такими гігантами, як Amazon, використовують новітнє холодильне обладнання, яке прискорює впровадження екологічно чистих холодоагентів.

Європейські виробники прискорюють угоди з придбання і поглинання компаній з метою консолідації європейського ринку. Danfoss придбав німецького виробника компресорів Bock у Nord Holding. Придбання посилить портфоліо компресорів Danfoss для природних холодоагентів і холодоагентів з низьким показником GWP, що допоможе Danfoss задовольнити попит на енергоефективні та екологічні охолоджувальні рішення на різних ринках.

Невеликі роздрібні заклади

Європа добре усвідомлює безпечність харчових продуктів. Весь ланцюг постачання використовує холодильне обладнання від зберігання, переробки та транспортування контейнерів до роздрібних продажів. Споживачі поступово переходять від великих приміських торгових центрів до невеликих міських магазинів для купівлі продуктів харчування. Магазини формату міні-маркетів процвітають.

Для реакції на швидкі зміни, що відбуваються на ринку роздрібної торгівлі, виробники мають пропонувати системні рішення для магазинів, які працюють у різних умовах, а також забезпечити повне постпродажне обслуговування та найвищу якість продукції з метою збереження своєї частки ринку. Для задоволення різноманітних потреб клієнтів, необхідний широкий комплексний асортимент продукції.

Регіональний аналіз показує, що Німеччина є найбільшим ринком у Європі завдяки своїм розгалуженим роздрібним мережам, за нею йдуть Франція та Італія.

Розумні магазини

Viessmann нещодавно запустив свій черговий інтелектуальний магазин на EuroShop, привернувши багато уваги. Проект розроблений для оптимізації енергоефективності, комфорту та екологічності роздрібних магазинів та інтегрує відзначене нагородами рішення компанії ESyCool, що поєднує опалення, охолодження та управління енергією в одній системі з використанням холодоагенту R290. Це також зменшує вплив охолодження на навколишнє середовище, використовуючи відпрацьоване тепло від процесу охолодження для опалення будівлі, заощаджуючи до 40% витрат на енергію.

Danfoss відкрив свій новий розумний магазин у датському Nordborg. Розумний магазин — це діючий випробувальний центр і один із найбільш енергоефективних супермаркетів у світі, де використовується холодоагент CO2, а основним джерелом енергії є сонячні панелі. Магазин працює як дисконтер COOP 365, тоді як місцева асоціація супермаркетів BALS, Brugsen for Als і Sundeved орендують будівлю у Danfoss. Будівля має круглий дизайн і оточена величезною перголою.

Електронна комерція

Сполучене Королівство може похвалитися найрозвиненішим ринком електронної комерції продуктів харчування. Усі гіганти роздрібної торгівлі на чолі з Tesco ведуть електронну комерцію, і кожен третій споживач часто використовує електронну комерцію. Сектор має велику групу молодих споживачів. Компанія Amazon Pantry збільшила продажі продуктів харчування у Великій Британії.

Франція є другою за величиною країною електронної комерції в Європі, поступаючись Сполученому Королівству. Споживча вартість не сильно змінюється від одного споживача до іншого. Місцевий ринок пропонує продовольчу електронну комерцію через сайти, якими керують гіганти роздрібної торгівлі, а послуги ‘клікні і забери’ використовуються частіше, ніж доставка додому. Наразі клієнти часто забирають замовлення на зупинках або в магазинах.

Електронна комерція в Німеччині все ще розвивається. Її зростання збільшило логістику продуктів харчування, що потребує високого рівня контролю температури, і стимулює розвиток холодильного ланцюга в Європі.

Джерело: E-JARN / Переклад: ЛІКОНД

Отримайте інформаційну підтримку
офіційного дистриб'ютора Daikin в Україні

Знайдіть дилера Daikin в вашому регіоні, отримайте умови продажу, сервісу та обслуговування

Завантажте актуальні каталоги обладнання Daikin та Hoval